Kryptowaluty cieszą się niesłabnącą popularnością już od wielu lat. Zdecentralizowana waluta znajduje zastosowanie w wielu branżach. Należy do nich również piłka nożna. Giełdy krypowalut już od pewnego czasu decydują się na sponsoring sportu, a kilka najpopularniejszych i największych kontraktów przedstawiamy poniżej.
Giełda kryptowalut zondacrypto strategicznym sponsorem Rakowa Częstochowa
Od początku lipca 2023 roku, giełda kryptowalut zondacrypto jest strategicznym sponsorem polskiej drużyny piłkarskiej Rakowa Częstochowa. Jest to pierwsza taka umowa w Polsce, choć za granicą podobne kontrakty są już na porządku dziennym.
Zondacrypto istnieje od 2014 roku i ma ponad 1,2 aktywnych użytkowników. Dysponuje licencjami operacyjnymi Włoszech, na Litwie, Słowacji, w Estonii i Kanadzie.
Umowa sponsorska została podpisana na 2 lata. Jak twierdzi Przemysław Kral, CEO zondacrypto, wybór drużyny jest nieprzypadkowy. Raków to Mistrz Polski, a zondacrypto to czołowa giełda kryptowalut zarówno w Polsce, jak i w Europie Środkowo-Wschodniej. Pieniądze przekazane w ramach sponsoringu gwarantują klubowi ciekawe transfery, a im więcej europejskiej klasy piłkarzy na polskim boiskach, tym widowisko sportowe jest na wyższym poziomie.
W ramach swojej działalności giełda zaproponowała kibicom Rakowa Częstochowa płatności za karnety i bilety kryptowalutami za pośrednictwem platformy płatniczej zondacrypto pay.
Logo zondacrypto znajduje się na wielu nośnikach reklamowych drużyny na stadionie oraz w mediach społecznościowych, a w szczególności na froncie koszulek meczowych.
Zondacrypto oficjalnym sponsorem Juventusu Turyn
Giełda kryptowalut zondacrypto nie zwalnia tempa. Od lutego 2024 roku jest także oficjalnym sponsorem włoskiej drużyny Juventusu Turyn, której bramki strzeże polski bramkarz Wojciech Szczęsny, a napastnikiem jest Arkadiusz Milik.
Umowa została podpisana do końca sezonu 2025/2026. Jednymi z głównych zapisów jest umieszczenie logo polskiej firmy na meczowych koszulkach drużyny (lewy rękaw), a także oficjalna działalność jako giełda kryptowalut włoskiego klubu.
Co ważne, ten strategiczny ruch zondacrypto ma na celu umocnienie jej pozycji na włoskim rynku, na którym działa nieprzerwanie od 2022 roku.
Pierwszy taki kontrakt UEFA
Czy wiecie jaka giełda kryptowalut po raz pierwszy została sponsorem MŚ w piłce? Crypto.com. Jest to jedną z najszybciej rozwijających się na świecie, posiadająca ponad 10 mln klientów i 4000 pracowników w wielu krajach. Współpraca z FIFA jest dla firmy szansą na spopularyzowanie handlu kryptowalutami, uwiarygodnienie działalności i dotarcie do ogromnej grupy kibiców na całym świecie.
W ramach umowy sponsorskiej giełda uzyskała możliwość oferowania swoim użytkownikom uczestnictwo w meczach i wygrania oficjalnych gadżetów MŚ w Katarze.
To nie pierwsza współpraca marki z branżą sportową. Crypto.com od dłuższego czasu współpracuje z czołowymi sportowymi i rozrywkowymi branżami, m.in. motoryzacyjną (umowa sponsorska z F1 o wartości 100 mln dolarów), MMA (UFC i 10-letnia umowa sponsorska o wartości 175 mln dolarów) koszykówką, hokejem na lodzie oraz piłką nożną.
Firma, myśląc przyszłościowo, zdobyła 20-letnie prawa do nazwy historycznej areny sportowo-rozrywkowej Staples Centr w Los Angeles, która od teraz nazywa się Crypto.com Arena. Została również oficjalną platformą wymiany i handlu kryptowalutami dla profesjonalnej ligi piłkarskiej mężczyzn i kobiet w Australii. Umowa opiewa na kwotę 25 mln dolarów.
OKX oficjalnym sponsorem Manchesteru City
Kontrakt o wartości 70 mln dolarów, który giełda kryptowalut OKX podpisała z drużyną piłkarską Manchesteru City, stanowi rozszerzenie poprzednich umów. Już na początku 2022 zawarta została pierwsza umowa włączająca OKX jako oficjalnego kryptowalutowego partnera klubu. Niedługo potem giełda zajęła się sponsorowaniem zestawów treningowych drużyny, a kolejna aktualizacja jest związana z pełnoprawną umową sponsorską podpisaną na 3 lata.
W ramach kontraktu, logo OKX zostało umieszczone na lewym rękawie męskich i damskich koszulek meczowych pierwszego składu.
OKX to globalna giełda kryptowalut obsługująca ponad 50 mln klientów w 100 krajach na całym świecie. Została założona w 2017 roku przez Star Xu.
Współpraca drużyn piłkarskich z giełdami kryptowalut daje szansę na dostęp do jeszcze większych pieniędzy, ale niesie również ryzyko wizerunkowe i niepewność co do stabilności tego rynku. Jak na razie, współprace sponsorskie układają się pomyślnie i obie strony czerpią korzyści.